برخی از علما اهل سنت ومعاصر ((ابن تیمیه))مطالب وی را به نقد کشیده وبرخی کتابهای مستقل در بطلان ارای او تالیف کردند مانند ((تقی الدین سبکی ))که دو کتاب به نامهای ((شفاء السقام فی زیارت خیرالنام))و((الدره المضیه فی رد علی ابن تیمیه)) نوشت.
1-انتقاد تند ذهبی از ابن تیمیه
وقال الذهبی موجها کلامه لابن تیمیه:ای بیچاره انان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زند قه وکفر ونابودی قرار گرفته اند نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده گوشه گیر وسبک عقل ویا عوام دروغگووکودن ویا بیگانه فرومایه ومکار ویا خشک ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند.اگر چنانچه سخن مرا قبول نداری انان را امتحان کن وبامقیاس عدالت بسنج.
تا کی سخنان ناشایست خودرا بالاتر از احادیث صحیح بخاری وصحیح مسلم می شماری ؟ای کاش احادیث ان دو کتاب ازاعتراض تودر امان مانده بود توبعضی از اوقات انها را تضعیف کرده وبی ارزش می کنی ویا توجیح نموده وانکار میکنی!!(الاعلان بالتوبیخ:77.تکمله السیف الصیقل:190)
2-ابن حجرو نسبت زندیق ومنافق به ابن تیمیه
وافترق الناس فیه شیعا ومنهم من نسبه ای تجسیم....
بزر گان اهل سنت نسبت به ((ابن تیمیه)) نظریه های مختللفی دارند بعضی معتقدند که وی قائل به تجسیم است بخاطر انچه در کتاب ((العقیده المحمویه))برای خداوند تعالی دست –قدم ساق پا وصورت تصور کرده است. بعضی بخاطر سخنان زشتی که درباره امیرالمومنین علیه السلام بیان داشته وی رامنافق دانسته اند.
چون وی گفته است:علی بن ابی طالب بارها برای بدست اوردن خلا فت تلاش کردولی کسی اورا یاری نکرد جنگهای اوبرای دیانت خواهی نبود بلکه برای ریاست طلبی بود اسلام ابوبکر از اسلام علی که در دوران طفولیت صورت گرفته با ارزشتر است وهمچنین خواستگاری علی از دختر ابوجهل نقص بزرگی برای وی بود.
تمامی این سخنان((ابن تیمیه)) نشانه نفاق اوست چون پیامبر گرامی صلی الله علیه واله وسلم به علی علیه السلام فرموده است جزکسی تورا دشمن نمی دارد.(الدرر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه:1/155)
3-سبکی ابن تیمیه را بدعتگذار میداند
((سبکی)) از محققان بر جسته معاصر ابن تیمیه میگوید:لما احدث ابن تیمیه ما احدث فی اصول العقائدونقض من دعائم الاسلام الارکان والمعاقد....
اودر پوشش پیروی از کتاب سنت در عقاید اسلامی بدعت گذاشت وارکان اسلام را در هم شکست اوبا اتقاق مسلمانان به مخالفت بر خاست وسخنی گفت که لا زمه ان جسمانی بودن خدا ومرکب بودن ذات اوست تا انجا که ازلی بودن عالم را ملتزم شد وبا این سخنان حتی از 73 فرقه نیز بیرون رفت.
4-ابن حجر مکی ابن تیمیه را گمراه وکمراه گر می شمارد
((ابن حجر مکی))از دانشمندان اهل سنت ومورد قبول وهابیت درباره ((ابن تیمیه)) مینویسد:عبدخذله اللهواضله واعماه واصمه واذله...
خدا اورا خوار گمراه وکور کر کرده است وپیشوایان اهل سنت ومعاصرین وی از شافعیها ومالکیها وحنفیها برفساد افکارواقوال او تصریح دارندواعتراض وی حتی عمربن خطاب وعلی بن ابی طالب علیع السلام را نیز در بر گرفته است... سخنان ((ابن تیمیه)) فاقدارزش بوده واو فردی بدعت گذار وگمراه گمراهگر وغیر معتدل است خداوند با او به عدالت خود رفتار نماید وما از شر عقیده وراه رسم وی حفظ نماید.{الفتاوای الحدیثه .86}
5-اطلاق شیخ الاسلام به ابن تیمیه کفر است
((شوگانی)) از علماء بزرگ اهل سنت می گوید:محمد بخاری حنفی متوفای سال 841 در بدعت گذاری وتکفیر((ابن تیمیه)) بی پرده سخن گفته است تا انجا که در مجلس خود تصریح نموده که اگر کسی ((ابن تیمیه)) را شیخ الاسلام ))بداند کافر است.{البدر الطالع:2/260}
کلمات کلیدی: