الف)عبداللهقمیصىازنویسندگانمعاصروهابىدرکتابالصراعبینالاسلاموالوثینهدرردکشفالارتیابعلامهسیدمحسنامینمىنویسد: شیعیانبهخاطراعتقادبهالوهیتعلىوفرزندانشانقبرهاىآنانراآبادمىکنندونذروقربانىتقدیمآنهامىکنند،حکمنذرهاوقربانیهاهمانحکمذبیحههاىبتپرستانبراىبتهایشانمىباشد.
ب)مولفسنىصلحالاخوانکهدرنقدوهابیتآنرانگاشتهاستمىگوید: انالمسألةتدورمدارنیاتالناذرینوانماالاعمالبالنیاتفانکانقصدالناذرالمیتوالتقربالیهبذلکلمیجزقولاواحداًوانکانقصدهوجهاللهتعالىوانتفاعالاحیاءبوجهمنالوجوهوثوابهلذلکالمنذورلهالمیتفیجبالوفاءبالنذر
ج( دراحادیثىکهنهىازنذروذبحشدهاست،وجودبتدرگذشتهیاحالویاوقوعآنبراىاعیادجاهلىمطرحشدهاست.
نداىاولیاء
الف)نداءودعااولیاءخلافآیاتوروایاتمحکممىباشدازقبیل "وانالمساجدللهفلاتدعومعاللهاحدا"(جن(18)یا "انالذینتدعونمندوناللهعباداًامثالکم" (اعراف(194)
ب( هرنداودعائىبهغیرخدا،عبادتوپرستشنیست. "قالربانىدعوتقومىلیلاونهاراً"(نوح(5)
ج( مقصودازدعادرآیاتمورداستناد،مطلقخواندنونداءنیستوبلکهدعوتخاصىاستکهبالفظوقصدپرستشهمراهباشد.بهعنوانمثال "فمااغنتعنهمالهتهمالتىیدعونمندوناللهمنشىء"(هود(101)کهدرآندعوتبتپرستانباتعبیراتىهمراهاستکهاطلاِپرستشبرآنصحیحاستکهربطىبهنداىاولیاءازسوىمسلمانانندارد.
د(دعوتونداىموردبحث،درخواستوخواندنبندهاىازبندهاىدیگراستکهنهاوراربمىداندونهمالکومتصرفتامالاختیار،بلکهاورابندهعزیزوگرامىخدامىشناسدکهاورابهمقامرسالتوامامتبرگزیدهووعدهدادهاستکهدعاىاورابپذیرد.(ولوانهماذظلمواانفسهم...نساء(64)
کلمات کلیدی: