رسولگرامىفرمود: زُورُاالقبورَفإنّهاتُذَکِّرُکمالاخرةَ.
قبرهارازیارتکنیدزیرازیارتآنها،یادآورىآخرتمىگرد.
خلاصهاینکهازقرآنوحدیثاصلجواززیارتقبوربدستمىآیدوبعلاوهازاحادیثفراوانمىتوانحکمبهفضیلتزیارتقبوردادازجملهدرموردرسولخدا (ص) واردشدهاست":زارالنبىقبَاُمهِفَبَکىوأبکىمَنِحَوْلَه... إستاذنتُربىّفىاَنْازُورَقَبرهافاَذِنَفَزوروُاالقبورفإنهاتُذکّرُکمالموتَ. پیامبرقبرمادرخودرازیارتکردودرکنارقبراوگریستوکسانىراکهدوراوبودندگریاند،وفرمود: ازخدایماجازهگرفتهامکهقبرمادرمرازیارتکنم،شمانیزقبرهارازیارتکنیدزیرازیارتآنهامایهیادآورىخداست.
دلائلوهابیانبرتحریمسفربراىزیارتقبور:
دلیلمهمىکهبرتحریمسفربراىزیارتقبوراقامهکردهاندحدیثىاستکهدرصحاحنقلشدهاست.
راوىحدیثابوهریرهاستکهمىگویدپیامبرفرمود:
"لاتُسَّثدُالرحالُالاّإلىخلاثَهِمساجدَمَسجدىهذاوَمَسجُدِالحرامومسجدِالاقصى".
بارسفربستهنمىشودمگربراىسهمسجد،مسجدخودم،مسجدالحرامومسجدالاقصى.
لفظ "الاّ" دراینحدیثاستثناءاستونیازبهمستثنىمنهداردلذاتقدیرانگونهمىشود: "لامُتشَدُالرحالالىمسجدمنَالمساجدالاّثلاثةِمساجدَ.لذامفادحدیثاینمىشودکهبههیچمسجدىازمساجدبارسفربستهنمىشودمگربهانىسهمسجد،نهاینکهبارسفربستهشدهبراىهیچمکانىولومسجدبناشدجائزنیست.
درنتیجههرگاهکسىبراىزیارتپیامبرانواماملانوانسانهاىصالح،بارسفرببنددوهرگزمشمولنهىحدیثنخواهدبود. زیراموضوعبحث،عزمسفربراىمساجداستوازمیانتماممساجد،اینسهمسجداستثناءشدهاست. اماعزمسفر،براىزیارتمشاهرکهازموضوعبحثبیروناست،داخلشهىنمىباشد.بعلاوهاینحدیثباصریحقرآنوسیرهپیامبرمخالفاستزیراقرآنمىفرماید:فَلَولانَضَرَمِنْکُلِّفِرقةِمنهمطائفهٌرلیَتَفقَّهُوافِىالدّینَوَلیُنْذِرُواقَوْمُهمإذارَجَعُواالیهمولَعَلَّمُیَحْذَرُون.
چراازهرقبیلهاىگروهىکوچنمىکنندکهدینرابیاموزندوقبیلهخودراپسازبازگشتبترسانندشایدمنانبترسند.اینآیهکوچکردنبراىآموزشدینراجائزمىداندبلکهبدانتشویقوترغیبمىنمایدومخالفمدعاىوهابیاناست.همچنینسیرهپیامبرگواهبرآنستکهدرهرشنبهپیادهوسوارهبراىزیارتمسجدقبامىآمدندوفرزند
عمرنیزچنینکرد.
کلمات کلیدی: