سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای آدمی زشت است که عملش از دانشش کمتر باشد و کردارش به گفتارش نرسد . [امام علی علیه السلام]
از وهابیت بگویم
درباره



از وهابیت بگویم

وضعیت من در یاهـو
محمد بن تاج
درباره وهابیت وپاسخ به شبهات درمورد وهابیت خواهد بود

 

وهابیت

 

شیعه همواره از سوی وهابیت مورد اتهام و شرک قرار گرفته است و باورهای این مذهب حقه از هجمه این فرقه ضاله در امان نمانده است؛ این در حالی است که اعتقادات آنها بیشترین انحرافات را از اصول و موازین دین دارد! از این رو در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین حبیب عباسی کارشناس ارشد مذاهب اسلامی درباره برخی ازا عتقادات بی پایه و اساس و انحرافی وهابیت به گفتگو پرداخته ایم که شرح آن در ذیل می آید:

اصلی ترین انحرافی که در اعتقادات و باورهای وهابیت می توان یافت، چه مساله ای است؟

یکی از اصلی ترین انحرافات در عقاید وهابیت، انحراف در مساله توحید است؛ این فرقه ضاله با این که دائم دم از موحد بودن می زند و به اصطلاح دفاع از توحید می کند و به بهانه آن مسلمانان را تکفیر کرده و می کشد اما خود به شدت دچار انحراف در مساله توحید است.

آیا در این زمینه می توانید به مصداق هایی در منابع آنها اشاره کنید؟

بله؛ ابن تیمیه که بنیان گذار فکری وهابیت (قرن 7- 8 ه.ق) محسوب می شود در بخش های مختلفی از کتاب خود صفاتی را برای خدا ذکر کرده است که نشان از اعتقاد به تجسیم خدا (برای خدا جسم قائل شدن مانند انسان) دارد.

یکی از آن موارد در کتاب “بیان تلبیس الجهمیة، ج 7، ص 290” از قول پیامبر (ص) روایت کرده است:” من خدای خودم را در صورت و شکل جوان بدون ریش و مو فرفری در یک باغ سرسبز مشاهده کردم”

ذکر این ویژگی در رابطه با خدا نشان دهنده اعتقاد ابن تیمیه به جسم داشتن خداست. وی در همین کتاب صفحه 206 روایت دیگری را نقل و تایید می کند: پیامبر (ص) فرمودند:… من خدا را دیدم که دستش را بین دو کتف من قرار داد به طوری که من سردی انگشتان خدا را در سینه خود احساس کردم.”

جالب اینجاست که ابن تیمیه این روایت را از جهت متن و سند صد در صد می پذیرد.

همچنین، در همان کتاب صفحه 194 از پیامبر (ص) نقل کرده است: “من خدا را در خواب در یک جای سرسبزی از فردوس مشاهده کردم در حالی که لباس او تا نیمه ساق او بود و دو پای او کفش هایی از طلا بود.”

این موضوع نیز اعتقاد ابن تیمیه به جسم داشتن خدا را ثابت می کند و این روایت، روایت بسیار ناپسند و توصیف بدی نسبت به خداست.

باز هم در همان کتاب صفحه 234 از عبدالله بن عباس سول می شود که پیامبر (ص) خدای خود را چه طور و در چه شکل و شمایلی دیده است؟ سپس پیامبر (ص) پاسخ می دهد:” خدا را در یک محل سرسبز دیدم که زیر پای او فرشی از طلا بود و روی یک صندلی از طلا نشسته در حالی که چهار فرشته او را این سو و آن سو می بردند و یک فرشته در صورت یک مرد، یک فرشته در صورت گاو، یک فرشته در صورت کرکس و یک فرشته در قیافه شیر بود و این چهار ملک خدا را جا به جا می کردند.”

همین مطلب را عبدالعزیز بن عبدالله بن باز مفتی اعظم سابق سعودی در سایت رسمی خود نقل و تایید کرده است که در دنیا مشهور است چهار فرشته خدا را این طرف و آن طرف می برند. اینها نشان دهنده این است که وهابیت اعتقاد به خدای حی قادر متعال را ندارد و خدای آنها جسمانی و دارای جسمی با توانایی های محدوی است.

کسانی که همه مسلمان ها را رمی به شرک می کنند و به اتهام شرک آنها را می کشند و خود را موحد واقعی می دانند، چنین خدایی را می پرستند!

آیا در بین اهل سنت نیز چنین اعتقادی مرسوم است یا آنها این اعتقاد را نفی و طرد می کنند؟

علمای اهل سنت کسانی که قائل به تجسیم باشند و برای خدا جسم قائل شوند را کافر و خارج از امت اسلامی می دانند. قرطبی در تفسیر خود ج 4، ص 14 می گوید:” کسانی که از مجسمه هستند و روایاتی که در کتب آمده حمل بر جسم بر خدا می گیرند و برای خدا صورت، چشم، دست و پا و انگشت قائل می شوند، قول صحیح درباره آنها این است که اینها کافر هستند و فرقی بین آنها و بین عبادت کنندگان بت ها و تصاویر نیست.”

لذا عموم اهل سنت و شیعه اعتقاد به تجسیم را اعتقادی کاملا انحرافی و باطل می دانند. حال علمای وهابی هستند که باید پاسخ دهند که چرا اعتقاد آنها برای خدا تا این حد سست و بی پایه و انحرافی است.

آیا تا کنون پاسخی از فرقه ضاله وهابیت برای این مساله صادر شده است؟

بله، آنها می گویند این موضوع در روایات آمده و ما این ویژگی ها را برای خدا می پذیریم اما نمی دانیم چگونه. بنابراین اصل آن را می پذیریم اما کیفیت جسم داشتن خدا را نمی دانیم!

فرآوری وبازنشرمطلب : سایت رهبران شیعه ، شبستان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد بن تاج 92/10/9:: 11:58 عصر     |     () نظر